Waarom CrossFit je seksleven verbetert en je seksleven je gezonder maakt.

Praten over het onderwerp seks is in de loop der jaren steeds makkelijker geworden. Echter het blijft een soort van taboe. Dit terwijl IEDEREEN het graag doet, dat het de normaalste zaak van de wereld is en ook dat het nog eens onwijs gezond voor je is. Dit geldt zowel voor de fysieke aspecten als voor de mentale.

Ik ga jullie in dit blog het één en ander uitleggen wat het verband is tussen intensief sporten (CrossFit), je seksleven en je gezondheid. Je zal er tijdens deze blog achter komen dat alles met elkaar te maken heeft en dat het een vicieuze cirkel is. De één voedt de ander etcetera.

“Bij een GEZONDE geest en lichaam hoort een gezonde LIBIDO”

Jody Simons

CrossFit

We hebben allemaal wel eens geen zin in seks, of je hebt hoofdpijn of iets dergelijks. Dit is natuurlijk helemaal ok, maar als jij hier iets aan wilt veranderen en je libido op wilt schroeven dan heb ik hier waarschijnlijk de oplossing. Sporten is namelijk libido verhogend. Het woord “libido” is afkomstig uit het Latijn en het staat voor “begeerte”. Het woord libido wordt gebruikt voor je behoefte aan seks of te wel je ‘seksdrive’. Het verhogen van je libido is niet alleen leuk, maar ook onwijs goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Dus, trek je ‘stoute’ schoenen aan en volg een proefles bij een CrossFit box!

Je maakt van je WOD (Workout Of the Day) een niet te missen afspraak in je agenda voor je lichaam en je geestelijke gezondheid… en als het ook je seksleven versterkt, nou dat is gewoon een ander soort persoonlijk record.

Volgens een Amerikaans onderzoek had 33 procent van de singles die meer dan twee keer per week sportten in 2014 minstens maandelijks seks, vergeleken met slechts 20 procent van de singles die zelden of nooit sportten. Het onderzoek werd met meer dan 5.000 Amerikaanse singles uitgevoerd in opdracht van Match.com’s belangrijkste wetenschappelijke adviseur, Dr. Helen Fisher.

Uit het onderzoek bleek ook dat alleenstaande CrossFitters de meeste seks hebben van alle sporters – 45 procent had in 2014 minstens maandelijks seks. Bovendien gaan ze ook meer daten – 55 procent ging op ten minste één keer op date in 2014.

En hoewel het al bewezen is dat meditatie je seksleven een boost kan geven, blijkt dat yoga ook tot veel ‘inkie pinkie” leidt. Uit onderzoek bleek dat alleenstaande mannen die aan yoga doen meer seksuele partners hebben dan degenen die een andere training doen: yoga-mannen in de leeftijd van 20 tot 50 jaar hadden gemiddeld 17 sekspartners in hun leven.

Maar waarom dan persé CrossFit?

De basis van alle CrossFit-programmering is “constant gevarieerde functionele bewegingen die met hoge intensiteit worden uitgevoerd.” Nadat je die definitie hebt gelezen, kun je gaan bedenken hoe CrossFit de kwaliteit van je leven verbetert… en je seksleven.

CONSTANT GEVARIEERD
Elke CrossFit WOD die je voltooit, brengt je dichter bij je gezondheids- en fitnessdoelen. Maar het gaat niet alleen om de verbeteringen die je in de sportschool ziet. Het gaat er ook om je te trainen voor het leven daarbuiten. Je workouts afwisselen met WOD’s die gericht zijn op uithoudingsvermogen, mobiliteit en kracht, dragen allemaal bij aan een actiever en gezonder seksleven.

FUNCTIONELE BEWEGINGEN
Functionele bewegingen verwijzen naar de dingen die je in je dagelijkse leven doet, ook in je slaapkamer. Als je worstelt met beperkte mobiliteit (yoga), kan CrossFit je helpen beter te bewegen en de deur te openen naar nieuwe mogelijkheden. En posities.

HOGE INTENSITEIT
Als je er beter uit wilt zien, je beter wilt voelen, beter wilt spelen en beter wilt presteren tussen de lakens, dan kan de intensiteit van je CrossFit-workouts je daarbij helpen. Jezelf buiten je comfort-zone duwen naar een nieuwe PR leidt tot een boost in zelfvertrouwen, maar ook in je hormoon- en endorfinegehalte. Dus samen met een verhoogde zin in seks, heb je de kracht en het uithoudingsvermogen om je prestaties in bed te verbeteren.

Al met al is CrossFit een sport waar alles in zit. Naast kracht, mobiliteit, cardiovasculaire vermogen, variatie en functionele bewegingen zit er in de CrossFit programmering alles wat je nodig hebt om gezond te worden.

Ook samen sporten vergroot de kans op intimiteit

Seks = gezond leven

Seks en intimiteit zijn niet alleen belangrijk voor je relatie en je emotionele well-being, ze zijn ook een zegen voor je fysieke gezondheid!
Hieronder 10 redenen waarom regelmatig actief zijn in bed goed is voor lichaam en geest …

Reden 1: Het is stress verlagend
Seks helpt om stress te verminderen. Dit bleek uit een Schots onderzoek dat gepubliceerd is in Biological Psychology. In het onderzoek hielden 46 deelnemers een dagboek bij van hun seksuele activiteiten. Hieronder vielen seks met penetratie, seks zonder penetratie en masturbatie. Vervolgens werden de deelnemers blootgesteld aan stressvolle situaties zoals een rekentest en spreken in het openbaar. De deelnemers met de minste seksuele activiteit vertoonden de hoogste toename in bloeddruk en stressgevoelens. De deelnemers die regelmatig seks hadden, vertoonden de laagste toename in bloedruk.  

Uit onderzoek blijkt dat er een link is tussen geslachtsgemeenschap of intimiteit met een geliefde persoon enerzijds en een lagere bloedruk anderzijds. Vooral de systolische waarde of bloeddruk wordt beïnvloed; die wordt weergegeven in het eerste cijfer en wordt gemeten tijdens het samentrekken van de linkerkamer als de bloeddruk het hoogst is. Bij een bepaald experiment reageerden partners positiever op stressgebonden situaties nadat ze 10 minuten elkaars hand hadden vastgehouden en daarna gedurende 20 seconden geknuffeld hadden: ze hadden een lagere bloeddruk dan de niet ‘huggers’. En voor seks geldt dit uiteraard ook.

Reden 2: Goed voor je weerstand

Seks is goed voor je weerstand, maar het is uiteraard niet de enige bepalende factor: voor een goed werkend immuunsysteem moet je ook gezond leven! En we noemen voor de volledigheid nog even op wat dat concreet inhoudt: voldoende beweging, gezonde voeding, voldoende slaap en veilig vrijen. Personen die seksueel actief zijn, zijn minder vaak ziek. Volgens een studie aan de Universiteit van Pennsylvania hebben studenten die 1 of 2 keer per week seks hebben een hogere concentratie (30% meer) van immunoglobuline A (ook IgA genoemd) dan studenten die minder regelmatig de liefde bedrijven. IgA is een antistof die het lichaam beschermt tegen virussen, bacteriën en andere ongewenste indringers. Maar 2 keer is tegelijk ook de grens voor deze boosting … wie meer dan 2 keer per week tussen de lakens duikt, heeft zelfs een lager IgA-gehalte. Ook hier is een korreltje zout aan de orde: er is nog meer onderzoek nodig vooraleer met zekerheid kan worden gesteld dat elke week seks hebben je immuunsysteem werkelijk verbetert.

Reden 3: Gezond hart
Door van bil te gaan, verhoog je je hartslag en die bereikt zijn piek tijdens een orgasme. Dat zorgt ervoor dat je bloed sneller gaat stromen, wat op zijn beurt een positief effect heeft op je hart en bloedvaten. Maar daar hoort ook een kanttekening bij want uit sommige studies blijkt dat de gemiddelde hartslag tijdens een orgasme niet hoger is dan die tijdens een lichte inspanning zoals bijvoorbeeld de trap oplopen. En dat is voor de meeste mensen niet voldoende om gezond en fit te blijven. Dus blijf voldoende bewegen en sporten, tenzij je bij de gelukkigen zou horen die wekelijks gedurende 150 minuten van een orgasme geniet … Uit een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk waarbij een aantal proefpersonen gedurende meer dan 20 jaar werden gevolgd, blijkt dat mannen (ook van oudere leeftijd) die 2 keer per week seks hebben de helft minder risico op een hartaanval  lopen dan mannen die er een ritme van 1 keer per maand op nahouden.

Reden 4: Calorieën BURNER
Met een halfuurtje seks verbrand je zo 100 kilocalorieën of meer. Misschien niet zo veel als met een rondje hardlopen of fietsen, maar je hoeft er ten minste niet voor naar de sportschool. Zie het als een ‘pre- of post workout’. Het is een extra toetje op je fitness level

Reden 5: Meer intimiteit
Het goed gevoel dat je krijgt van seks heeft een triggereffect: hoe vaker je seks hebt, hoe meer je ervan geniet en hoe meer zin je er in krijgt. Bij de vrouw zorgt seksuele stimulatie voor een verhoging van de vaginale afscheiding, doorbloeding en elasticiteit. Daardoor gaat seks steeds aangenamer aanvoelen en wordt het ‘verlangen naar meer’ gevoed.

Reden 6: Betere nachtrust
Moeite met in slaap vallen? Seks helpt. De vrijgekomen oxytocine heeft een rustgevende werking en zorgt ervoor dat je makkelijker wegdoezelt. Goed slapen  heeft weer allerlei andere gezondheidsvoordelen. Zo blijf je beter op gewicht als je genoeg slaapt.

Reden 7: Pijnstiller
Tijdens het vrijen maakt je lichaam oxytocine aan, een hormoon dat je een gevoel van verbondenheid en vertrouwen geeft. Dat ‘knuffelhormoon’ zoals het vaak wordt genoemd, stimuleert op zijn beurt de productie van endorfine, het ‘gelukshormoon’. Volgens een studie aan de Universiteit van New Jersey kan een orgasme daarom ook pijn verzachten, want endorfine geeft niet alleen een goed gevoel, het verhoogt ook de pijndrempel. Seksuele opwinding zonder orgasme helpt ook. Vaginale stimulatie kan chronische pijn in rug en benen onderdrukken en zelfbevrediging bij vrouwen kan menstruatiepijn, artritis en in bepaalde gevallen zelfs hoofdpijn verzachten.

Reden 8: Prostaat
Volgens een onderzoek dat gepubliceerd is in het Journal of the American Medical Association krijgen mannen, die elke maand minstens 21 keer klaarkomen, minder vaak prostaatkanker dan mannen die 4 tot 7 keer per maand ejaculeren. Maar ze vermelden er wel bij dat seks wellicht niet de enige parameter is bij deze resultaten. Een risico op kanker wordt namelijk door heel wat factoren getriggerd, maar seks kan dus in elk geval geen kwaad. Ook uit een Australisch onderzoek blijkt dat mannen die in hun jonge jaren (tussen de leeftijd van 20 en 30) wekelijks minimaal 5 ejaculaties hebben, een derde minder kans hebben om prostaatkanker te ontwikkelen op latere leeftijd. Het gaat hier in beide gevallen om klaarkomen, al dan niet tijdens geslachtsgemeenschap. Wat precies het verband is tussen seks en het ontwikkelen van prostaatkanker is nog niet duidelijk.

Reden 9: Bekkenbodem versterken
Bijna 30% van de vrouwen krijgt vroeg of laat te maken met een verzwakking van de bekkenbodemspieren. En dat kan leiden tot incontinentie, want die spieren, die ontspannen tijdens het plassen, houden ook de blaas op haar plaats. Dit kan problemen geven in het dagelijks leven. Zoals bijvoorbeeld tijdens CrossFit, als men moet touwtje springen. Veel vrouwen (met name moeders) hebben dan last van hun blaas, met als gevolgdat zij dan naar de wc moeten rennen. Goede seks is de ideale training voor deze spieren omdat ze samentrekken tijdens een orgasme en op die manier steviger worden. Vrouwen met goed ontwikkelde bekkenbodemspieren beleven om die reden ook meer plezier aan seks.

Reden 10: Mooie huid en haren
Mensen die seksueel actief zijn, worden aantrekkelijker gevonden. Tijdens seks produceer je zweet en het vrouwelijke hormoon oestrogeen, wat de poriën reinigt. Zo krijg je glanzend haar en een mooiere huid. Ook zorgt vrijen voor de aanmaak van het geur-hormoon feromoon, een stofje dat de aantrekkingskracht op anderen vergroot.

Ik hoop dat deze blog een andere kijk geeft hoe jij je gezondheid op een leukere, hottere manier een boost kan geven. Of misschien een IDEAAL kan geven om nu JUIST meer aan je gezondheid te werken.

Werken aan je gezondheid, hoeft niet vervelend te zijn…

Tot de volgende blog.

anderen bekeken ook

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Mylogenics is een zeer effectieve test- en behandelmethodiek bij blessures, revalidatie en prestatieverbetering. maar het ook preventief kan het worden ingezet om blessures te voorkomen. Met de spiertesten wordt er binnen enkele minuten de zwakke schakels binnen het spier- en zenuwstelsel opgespoord.