DE checklist die er voor gaat zorgen dat jij de betere beslissingen gaat nemen (The Basics)

Hoe beter iemand zich voorbereidt, des te groter wordt de kans dat men hierin ook slaagt.

Tijdens dit proces heeft iedereen te maken met praktische en emotionele zaken. Dit bij elkaar is het speelveld waarin men zich bevindt. Voorbeelden van praktische zaken zijn: werkdruk, kinderen, het huishouden etc. Emotionele zaken zijn bijvoorbeeld: vermoeidheid en wilskracht (dit zijn alle randzaken van het speelveld).

Het interne speelveld, oftewel je gevoelens, zijn net zo belangrijk! Want als jij je elke keer laat leiden doordat je bijvoorbeeld moe bent, chagrijnig of wat voor negatieve gevoelens je op dat moment ook hebt…. Dan is vaak de uitkomst van waar je aan bent begonnen minder positief.

Door je eigen gedrag onder de loep te nemen creëer je een duidelijk en eerlijk beeld van je interne speelveld. Wanneer je dan over deze informatie beschikt, kan je ook betere en verstandigere beslissingen nemen t.b.v. elke onderneming. Bijvoorbeeld: men heeft het externe speelveld perfect in kaart gebracht, maar voelt zichzelf die dag behoorlijk SHIT…. Dan zal de inzet van die onderneming minder zijn dan wanneer men zich goed zou voelen. Dit is natuurlijk jammer maar niet erg, het hoort tenslotte bij het leven.

En als men dit dan weet, wat kan je er dan mee?? Door inzichtelijk te maken welke gevoelens er opspelen kan men deze ook ondervangen. Je kunt dit met jezelf evalueren door jezelf af te vragen; kan ik hier iets mee? Als voorbeeld; men heeft geconstateerd dat hij/zij erg boos is (op wat dan ook). Dan is de vraag ook (vooral aan jezelf): “is het echt iets om boos over te zijn?”.

“NA HERKENNING EN ERKENNING IS ER RUIMTE VOOR VERANDERING”
-Jody Simons-

Jouw probleem is nooit HET probleem. Maar de reactie die hierop volgt is het probleem. Het gaat erom hoe je hiermee omgaat. Vanaf het moment dat je wakker wordt tot het moment dat je gaat slapen, zijn je reacties, emoties en gedachten helemaal van jou en van niemand anders. Jij hebt de controle. Als je de manier verandert waarop je tegen dingen aankijkt, zal je deze dingen in een ander perspectief gaan zien. Een snelle hack om bijvoorbeeld een pessimistische in een optimistische denkwijze te veranderen, is stoppen met zeggen: “sorry dat ik te laat ben” en te denken dat je hierdoor anderen tot last bent. Zeg in plaats daarvan: “bedankt voor het wachten”. Wanneer je de “sorrys” vervangt en het woord bedankt” gebruikt, creëer je een snelle manier om je mentale kijk ergens op te veranderen.

“Als je onder druk staat, groei je niet naar de situatie, je zinkt naar je trainingsniveau”.

Back to basics: Begrijp je emoties

  1. Boosheid: 

Wanneer je boos bent op iets, laat dit zien dat je er een passie voor hebt en dat je denkt dat er iets moet veranderen. Woede lost echter niets op. Het bouwt niets op, het zal eerder alles vernietigen. 

2. Ongemak:

Dit laat zien dat jij je buiten je comfortzone bevindt. Dit is een geweldige plek om te zijn terwijl je je door een onbekende omgeving beweegt. Je doet iets anders dan je norm. Ongemak mag geen excuus zijn om geen actie te ondernemen. 

“Discomfort is the currency of yours dreams”
-Brooke Castillo-

3. Bitterheid:

Dit laat zien dat je intern moet genezen en dat je oordeelt over jezelf en anderen. 

4. Teleurstelling: 

Je hebt niet bereikt wat je wilde bereiken. Stel met alles in het leven realistische doelen en verwachtingen. Soms creëren we onze eigen teleurstelling door de aan onszelf gestelde verwachtingen.

5. Wrok:

Je staat jezelf hiermee niet toe in het heden te leven omdat je stilstaat bij het verleden. Vasthouden aan wrok is als hetzelfde als het toestaan dat een persoon (die je niet mag), wel bij je in huis woont maar geen huur betaalt. 

6. Schuld:

Je leeft je leven naar de verwachtingen en meningen van anderen. Geen enkele schuld kan de toekomst veranderen. Hiermee wil ik zeggen; als je een actie uitstelt vanwege schuldgevoel, is dit jezelf niet op de eerste plaats zetten. Jezelf op de eerste plaats zetten is noodzakelijk!

7. Schaamte:

Je laat je leiden door de overtuigingen van andere mensen. Je vergelijkt jezelf met hoe anderen willen dat jij je gedraagt. 

8. Ongerustheid:

Je zit vast in het verleden of leeft in de nabije toekomst. Je geeft teveel om alles. Je moet opnieuw verbinding maken met het hier en nu. Mindfulness zal zeker helpen – concentreer je op het hier en nu.

Bovenstaande checklist voor je interne speelveld kan je ook meenemen in het “3-stappenplan” dat je onderaan deze pagina kan downloaden. 

Dit kan ervoor zorgen dat je nu, juist WEL of juist NIET, die dag doorzet met het plan dat je had voor je onderneming.  Soms is het ook gewoon goed om een pas op de plaats te maken en de dingen te laten voor wat ze zijn. Net zoals ik in de blog “WAAROM JE JUIST MOET TRAINEN MET RUGKLACHTEN” heb uitgelegd dat rust ook ruimte geeft om te herstellen. Ditzelfde geldt ook voor ons op het mentale vlak.

Deze checklist voor je interne speelveld is ook bedoeld om iedere dag na te lopen. Want geen enkele dag is immers hetzelfde. In het begin zal dit wat meer tijd in beslag nemen, maar wanneer je dit dagelijks doet, zal je op termijn merken dat het hooguit een minuut van je tijd kost.

“Het niet halen is geen falen, opgeven is falen”
-Jody Simons-

anderen bekeken ook

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Mylogenics is een zeer effectieve test- en behandelmethodiek bij blessures, revalidatie en prestatieverbetering. maar het ook preventief kan het worden ingezet om blessures te voorkomen. Met de spiertesten wordt er binnen enkele minuten de zwakke schakels binnen het spier- en zenuwstelsel opgespoord.