Leer hoe je meer aandurft door simpelweg de grens(en) op te zoeken

Alles is trainbaar, ook je mentale weerbaarheid. Dus als je nu al moe wordt van met de gedachte dat je iets moet gaan ondernemen, lees deze blog dan vooral niet!

Ik heb in mijn vorige blogs de comfortzone al eens aangehaald. Deze zone zorgt ervoor dat jij je prettig voelt op de plek waar je dan bent. Maar om te groeien moet je risico’s nemen, durven te ondernemen en iets verder te kijken dan je lekkere luie stoel. Als je niet gewend bent om tegenslagen te verwerken dan zal je comfortzone alleen maar kleiner worden. Want hoe men het ook wendt of keert, iedereen heeft met tegenslagen te maken in zijn leven.

“Leer je comfortabel te voelen in het oncomfortabele”

-Luchtmobiele Brigade-

Tijdens mijn vorige carrière als militair heb ik dit in een korte tijd aan den lijve ondervonden. Tijdens de militaire opleiding, met name de opleiding voor mijn rode baret, werd ik iedere keer geconfronteerd met tegenslagen. Tijden niet halen, opdrachten niet vervullen, je eigen spullen vergeten etc etc en hier word je ALTIJD op afgerekend! Maar dit was niet alleen tijdens de opleiding, hier werd ik alleen maar klaargestoomd voor het echte werk. Tijdens de parate dienst wordt men hier ook op afgerekend. Maar dat zal veel minder het geval zijn dan tijdens de opleiding. Het is ook niet voor niks een moment om iets te leren, om te leren je grenzen op te zoeken en daarmee te dealen! Dit is niet veel anders dan jouw leven en waar jij wil zijn, waar jouw doelen liggen. Als je op een nog betere luie stoel wilt gaan zitten, moet je daarvoor werken en ’that’s it’!

Sportstudies

Ik heb zojuist een voorbeeld gegeven vanuit mijn vorige carrière en dat is dan een ‘extreem’ voorbeeld. Maar als je iets wilt bereiken dan moet er voor gaan. In de (top)sportwereld is het niet anders. De beste manier om atletische prestaties in de sportpsychologie te verbeteren, is door mentale training. Mentale training is het segment van de sportpsychologie dat zich specifiek richt op het helpen van atleten om de mentale barrières te doorbreken die hen ervan weerhouden om tot hun maximale potentieel te presteren.

Mentale vaardigheden, net als fysieke vaardigheden, vereisen herhaling, oefening en speltoepassing om te ontwikkelen. Het helpen van atleten en coaches om de mentale barrières te begrijpen die de prestaties beperken en de voordelen van (sport)psychologie vormen een cruciale stap in het mentale trainingsproces. Mentale barrières zijn onder meer hoge verwachtingen, perfectionisme, faalangst, gebrek aan emotionele controle en aandachtsfocus. Atleten kunnen deze barrières overwinnen door middel van sportpsychologische inbreng die gericht is op het vergroten van zelfvertrouwen, focus, kalmte, vertrouwen en mentale voorbereiding.

Kom uit die luie stoel

Zoek eens een keer die grens op, wees niet bang voor de teleurstelling/afwijzing/tegenslag. Sla het juist op, doe er wat mee en wordt beter. Als je het op die manier doet is het geen falen maar TRAINING! Maar maak wel een plan, werk hem goed uit en ga voor je doel, het is dan een kwestie van tijd…. En zo simpel is het. Maar je MOET wel de MOED bij elkaar zoeken om uiteindelijk in actie te komen. Een uitgewerkt plan helpt daarbij….

anderen bekeken ook

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Mylogenics is een zeer effectieve test- en behandelmethodiek bij blessures, revalidatie en prestatieverbetering. maar het ook preventief kan het worden ingezet om blessures te voorkomen. Met de spiertesten wordt er binnen enkele minuten de zwakke schakels binnen het spier- en zenuwstelsel opgespoord.