DE tips om je LENIGHEID drastisch te verbeteren in afzienbare tijd

Kom jij maar moeilijk in beweging doordat je lijf stijf aanvoelt en ben je er klaar mee? Dan heeft deze blog wellicht een oplossing voor je stramme lijf.

Het lichaam of ook wel het bewegingsapparaat genoemd (het skelet, spieren, pezen en banden) is gemaakt om zo effectief en efficiënt mogelijk te kunnen werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: kracht/vermogen leveren, snelheid genereren, opvangen van kracht (bv van externe zware objecten, door na het rennen ineens te stoppen). Er zijn nog veel meer aspecten waar het bewegingsapparaat mee te “dealen” heeft. Hoe dan ook en op wat voor manier het lichaam uitgedaagd wordt, het is altijd op zoek naar de beste oplossing. Er wordt dus supersnel een schakel gelegd tussen wat het lichaam kan hebben en om de taak, waarvoor het staat, zo goed mogelijk te kunnen volbrengen. Met andere woorden, het lichaam gaat op zoek om binnen de mogelijkheden een taak uit te voeren. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan een object boven het hoofd brengen (shoulder press). Als men mobiel, flexibel en ‘sterk’ genoeg is, zal dit object in 1 rechte lijn zijn met je hielen (of te wel een verticale lijn). Als men die mobiliteit, flexibiliteit dan wel kracht niet heeft, zal het lichaam op zoek gaan naar een ‘omweg’ oftewel een compensatie. Een compensatie voor een functionele beweging leidt uiteindelijk tot klachten/blessures. Simpelweg, omdat het lichaam niet gemaakt is om vaak een ‘omweg’ te nemen. Een keer zal niet veel schade opleveren, maar als de compensatie de effectiviteit en efficiëntie (functioneel bewegen) overneemt, zullen er op de lange duur klachten ontstaan.

Waarom en hoe dit gebeurt leggen we in deze blog onder een vergrootglas en met name wat HET LICHAAM KAN HEBBEN. Dit heeft natuurlijk ook te maken met hoe gezond en vitaal het lichaam is. Hoe beter men voor zichzelf zorgt, hoe meer het lichaam kan hebben. Dus gezond eten, goed slapen, veel (genoeg) water drinken, sporten, sociaal leven onderhouden, ontspannen en nog veel meer (lees hierover ook de blog: WAAROM JE JUIST MOET TRAINEN MET RUGKLACHTEN…). 

In 1 van mijn vorige blogs wordt ook stretchen genoemd in het lijstje van positieve belastingen. Dit is niet zonder reden. Vroeger werd stretchen van het lichaam niet serieus genomen en Yoga dus ook niet. Ook nu nog zijn er (para)medici die beweren dat stretchen totaal geen nut heeft of dat het niet helpt blessures te voorkomen. Maar ik wil dat jullie zonder wetenschappelijk onderzoek zelf onder ogen kunnen zien welk effect stretchen heeft.

Zoals je in de blog WAAROM JE JUIST MOET TRAINEN MET RUGKLACHTEN ook kunt lezen, is dat het lichaam kan adapteren (aanpassen). Dit gaat zowel positief als negatief. Doordat men niks aan de gezondheid doet, gaat het lichaam negatief adapteren. Door bijvoorbeeld slapper te worden, minder uithoudingsvermogen te krijgen en ook stijver te worden. De negatieve adaptatie kan onder andere gebeuren bij mensen die een inactief leven hebben. Dat wil niet meteen zeggen dat ze niks doen, maar bijvoorbeeld veel zitten (bureaubaan), bankhangen en niet sporten of niets van beweging inplannen in hun dagelijks leven. Vooral zitten is wat mensen veel doen en ook vooral heeeuul lang. Hoe langer we iets doen, zal er een aanpassing komen van het lichaam. Dus als we lang en veel zitten, nemen we als het ware de vorm van de stoel aan en voor de meesten geldt dan ook dat, als men de stoel weer uit moet, men wat stram aanvoelt. Dit geldt zeker voor de ouderen onder ons.

Gezond eten maakt men soepeler

Het is niet alleen dat men moet stretchen zodat men de bewegingen soepeler kan maken. Lifestyle speelt daarbij ook een grote rol: veel water drinken, gezond eten, veel (voldoende) slapen, ontspanning, stress verminderen etc. Het klinkt misschien allemaal wat zweverig, maar men zal zelf merken dat, als hier meer aandacht aan gegeven wordt, dat men in korte tijd makkelijker gaat bewegen.

Alles wat we consumeren heeft effect op ons lichaam, zowel positief als negatief. We weten allemaal dat, als we te veel alcoholische dranken hebben genuttigd op een avond, we de dag erna niet op ons best zijn. Dit komt omdat het lichaam is vergiftigd en druk bezig is om weer voor 100% operationeel te worden. Het is niet alleen de hoofdpijn (de kater) waar men mee te dealen heeft, maar het lichaam voelt ook stram aan. De hoofdpijn komt voornamelijk doordat alcohol vocht onttrekt aan het lichaam en de stramheid komt omdat de spieren ’toxisch’ zijn, oftewel vervuild zijn met afvalstoffen. Hierdoor kan het lichaam (spieren) minder goed in beweging komen. Daardoor helpt het ook bij de meesten dat, als men dan veel water drinkt, de klachten langzaam afnemen. Je hersenen worden weer gevoed met water en (simpel gezegd) het lichaam wordt weer schoongespoeld.

Ik heb nu een heftig voorbeeld genomen, maar dit geldt dus voor alles wat wij consumeren. Als men de lifestyle verbetert, dan zal men ook soepeler door het leven gaan. Hieronder een opsomming van een paar dingen waarvan het lichaam stijver kan worden:

  • Stress
  • Te weinig slaap
  • Alcohol
  • Magnesium tekort
  • Te weinig water drinken
  • Fastfood
  • Niet sporten
  • Te kort aan essentiële vetzuren (Omega 3/visolie)
  • Te veel zitten
  • Te weinig ontspannen
  • Geen herstel dagen gunnen na training

Mobiliteit vs stabiliteit vs FLEXIBILiTEIT

Vaak worden mobiliteit en flexibiliteit met elkaar verward of als hetzelfde gezien. Ja, het heeft met elkaar te maken, maar het is toch echt wat anders. Tevens komt in dit verhaal stabiliteit voor. Het maakt het allemaal nog verwarrender. Ik ga het jullie uitleggen.

De flexibiliteit van het lichaam wordt bepaald door de spieren en de mobiliteit wordt bepaalt door de bewegingscapaciteit van het gewricht. Een balans tussen deze geeft stabiliteit

Mobiliteit en stabiliteit horen bij elkaar en vullen elkaar aan. Maar wanneer je te veel aandacht besteedt aan de mobiliteit, zal dit ten koste gaan van de stabiliteit en andersom werkt het net zo. Hoe meer stabiliteit een gewricht moet kunnen leveren, des te minder mobiliteit er zal zijn. Het is dus of het één of het ander. Flexibiliteit speelt hier ook een belangrijke rol in.

Mobiliteit
Mobiliteit is het maken van een beweging. De gewrichten die gemaakt zijn om te bewegen hebben van nature de aanleg om bewegingen te kunnen maken. Er is sprake van meer bewegingsvrijheid in deze gewrichten..

Stabiliteit
Stabiliteit is het weerstaan van kracht. De gewrichten die gemaakt zijn om kracht te weerstaan beschikken uiteraard niet over veel bewegingsvrijheid. Dit is ook niet nodig en deze gewrichten moeten juist sterk zijn.

Flexibiliteit
Flexibiliteit is de mate waarin de spier kan bewegen. Hier wordt dan gesproken over de “full Range Of Motion” (ook wel ROM genoemd). Iemand die zijn/haar spieren in een volledige bewegingsuitslag kan brengen, wordt ook wel in de volksmond “lenig” genoemd.

Als men leniger wilt worden moet men vaker de eindstand opzoeken

Bas Willemsen

anderen bekeken ook

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Wat is mylogenics en waarom kan het jou helpen?

Mylogenics is een zeer effectieve test- en behandelmethodiek bij blessures, revalidatie en prestatieverbetering. maar het ook preventief kan het worden ingezet om blessures te voorkomen. Met de spiertesten wordt er binnen enkele minuten de zwakke schakels binnen het spier- en zenuwstelsel opgespoord.